söndag 10 juli 2016

ÅF Offshore Race 2016

Nionde placering i SRS B med 44 startande båtar är vi nöjda med även om det skulle ha kunnat bli bättre om vi inte hade schabblat i bleket vid Östergarnsholm. Fint väder och bra stämning ombord. Med på racet var Annika, Tilda, Rikard och Joakim. Finns några klipp också på joansailing på Instagram.

Starten inne i Stockholm i fladdrig SV vind bakom bergen blev hyfsad och vi valde ett läspår längs med Djurgården ut till Blockhusudden som funkade bra. Efter udden gennaker. Vi valde A3 men borde ha tagit A2. Vi bytte strax efter Halvkakssundet vid Lidingö. Tappade väl några minuter på den missen. Den fortsatta resan ut flöt på bra med A2 genom Oxdjupet och sedan genua österut. Bra fart på dikt bidevind över Kanan och strax efter det var vi ikapp Garbo, en annan J105 som körde på två. De seglade med focken och gick lite långsammare i motvinden. Sträck ut till Alma i ca 15 knops SV vind.

Efter Alma följde vi vårt routingförslag och gick på fart söderut 5-10 grader under närmsta vägen. Vinden skulle vrida mot väst under natten så vi skulle kunna styra upp senare. Prognosen stämde bra. Vi var som mest 5 M öster raka vägen till Sandön och det minskade till ca 2 M när vi  närmade oss Fårö. Vi höll jämnt med de ledande båtarna i vår klass och låg väl kanske 10 min efter.

Sättning av A3 på vägen ner mot Östergarnsholm och bra gång. Vi siktade rakt över bukten. Närmare Östergarn avtog vinden. Stora cumulusflak bredde ut sig och tog död på vinden. Vi fortsatte rakt fram med gennaker ett tag och sedan tog vinden slut. Misstaget här var att släppa kontakten med de andra båtarna en bit före. Tidigare under dagen hade det gått att ta sig igenom i vårt spår men nu var det stopp. Vi fick vända tillbaka och ta oss in mot Östergarn för att komma igenom och tappade massor av tid.

Låg stämning ombord, men det blev bättre efterhand som vinden kom tillbaka och det blev kryss söderut. Ganska skvalpig sjö på SB bog så bra att använda genuan. När vi kom ner till Faludden började vinden vrida med något och vi kunde sträcka förbi Vändburg och ned till Heligholmen. Det fortsatte att vrida med och vi kunde de ta oss förbi Hoburgens rev med långa benet före och ett par slag. Här tog vi in en del på framförvarande båtar som hade haft vinden mer emot och fått gå en längre väg.

Efter Hoburgen halvvind mot Visby i drygt 20 knops vind och sjön snett bakifrån. Vinden var lite för mycket emot för att vi skulle få riktigt bra fart även om vi körde ifrån en del båtar på sträckan. Vi körde med genua och revad stor, men det hade antagligen gått lika bra med focken. Inne vid Visby hade rundningsmärket drivit upp på land så viss osäkerhet kring rundningen. Vi hade inte koll på utskickade sms och mejl från seglingsledningen. Slarvigt.

Efter Visby fortsatte vi ett tag med genuan men bytte sedan till fock istället vilket gick lika bra. Vi fortsatte att segla ikapp konkurrenter med revad stor och fock. Det är bra med en lätt båt och lätt besättning i medvind. Prognosen var att vinden skulle vrida med fram på eftermiddagen och stå kvar på ca 20 knop. Efter ungefär halva sträckan slog vi ut revet. Någon timme till fick vi vänta innan det vridit tillräckligt för sättning av  A3. De tre sista timmarna hade vi en härlig resa upp till Almagrundet.  Snittfart på 12 knop den sträckan säger en del och toppfart på över 17 gav glada miner ombord. Här körde vi i ikapp och ifrån ett antal båtar i vår klass och gick från 19:e till 9:e placering. En timme till med den vinden hade suttit fint.

Säker nedtagning vid Alma och sedan en odramatisk resa med fock in till Skanskobb och mål. Sammanfattningsvis ett hyfsat race för oss. Vi kunde komma ikapp en del efter debaklet vid Östergarn.  Det kunde ju lika gärna ha blivit tvärt om att avståndet fortsatt att öka. Bra arbete och stämning ombord och allt på båten fungerade. Grattis till Garbo som lyckades bli trea i double handed. Bra seglat av dem. Vi lyckades aldrig komma ikapp dem igen efter Östergarn. Foxy Lady blev trea i ORCi B grattis till dem. Om en vecka blir det VM i havskappsegling i Köpenhamn med den båten.