måndag 30 juni 2014

ÅFOR 2014-1 Mot Visby

På väg söderut längs med Gotland. Vinden har nu lagt om till NO och ökat till 8 knop. Solen skiner och vi gör bra fart mot Visby med A2. Enligt prognosen ska det bli snurriga vindar i natt så det kan bli en påfrestande natt ner mot Hoburgen. Morgondagen lovar annars fortsatt undanvindssegling öster om Gotland. Allt väl ombord. Lägger blogginlägg både här och på båtsidan på KSSS. 

http://www.ksss.se/en/AFOR2014/Boatpage2014/?reportId=148

tisdag 3 juni 2014

SeaPilot2Star 2014 med Joan


Rikard styr på andra etappen i vackert väder.

En 9.e plats totalt av 105 fullföljande och 4:a i gruppen i årets Seapilot2Star är vi nöjda med även om en pallplats i startgruppen hade suttit fint. Vi var också snabbaste J/105 av de tre som deltog. Stort tack till min medseglare Rikard. Vi jobbade på bra ihop som vanligt.

Förberedelserna har varit de ordinarie med tisdagsseglingar inne i Norrköping som viktig ingrediens. Vad gäller utrustning köpte jag en AIS till säsongen och kopplade ihop den med plottern i sittbrunnen. Den personliga säkerhetsutrustningen har också uppgraderats med varsin AIS-transponder för Rikard och mig monterad i flytvästen. När man aktiverar den dyker det upp en MOB-symbol på plottern som man kan navigera tillbaka till. Ökar chansen dramatiskt att kunna hitta tillbaka till en nödställd vid en MOB-situation. Under förutsättning förstås att personen som ramlar i är vid medvetande och kan aktivera transpondern. Grundtipset är förstås som tidigare att inte ramla överbord.

Vi gjorde en hyfsad start i lovart för första etappen och hade en rolig och tät framfart i halvvind ut till Grönskär tillsammans med en First 36,7 och en Elan 350. Efter Grönskär lyckas vi få lite lucka och ett bra spår österut mot Norra Kränkan. Refanut startade i lä och drog iväg i ledning med betydligt högre fart på sin vattenlinje. Ute vid Gustaf Dahlén kommer det medsjö och vinden är nere på 10-15 knop. Kändes inte helt kul med de utsikterna hela vägen över till Visby utan undanvindssegel. Efterhand ökar dock vinden och vi har väl som mest ca 20 knop under en odramatisk resa ner till Visby. Vi toppar en bit över 14 knop i några surfar och lyckas dra ifrån konkurrenterna i vår grupp, utom Refanut, med ett par distans. Trea i gruppen och 15:e plats totalt efter första benet var en bra början. De mindre båtarna som startade upp till fem timmar tidigare hade haft bättre tryck och gått snabbare på beräknad tid.
Halvvind med ett rev och fock mot Ölands norra på andra etappen.

Även etapp två skulle köras utan undanvindssegel och med avkortad sträckning direkt till Oskarshamn via Blå Jungfrun. Nordlig vind och halvvind till en början. Vi startar med fock och stor och det visar sig vara ett bra val. Vi åker häckvåg på Idelfix Too, en Hanse 430, den första timmen, men släpper taget i samband med att vi tar ett rev. Snabb och odramatisk segling över till Öland i solsken. Vinden toppade med ca 20 knop på vår vindmätare. Närmare Öland avtar vinden successivt och vrider med och vi slår ut revet. Efter passage av Ölands norra blir det mer och mer platt och vinden avtar. Här är en avgörande passage i racet där det fanns chans/risk att vinna/förlora mycket tid. Vi kunde säkert ha gjort detta bättre men klarade oss ändå relativt bra. Rakan in mot Oskarshamn bytte vi till genua. På vägen in mot Oskarshamn mötte vi båtarna i grupp ett på väg ut till sin start på sista benet. Tvåa i gruppen och 26:a totalt efter två ben. Vi tappade mot många båtar i grupp ett som slapp den svaga vinden vid Blå Jungfrun. De fick emellertid starta sin tredje etapp i samma svaga vindar så det jämnade ut sig totalt sett.

Start av sista benet 00:49. NV vind 5-10 knop och sättning av A2:an direkt efter start. Bra gång ut till Blå Jungfrun i ökande vind och fock och stor blir återigen rätt segelsättning efter rundningen av Blå Jungfrun. Vi sträcker Gustaf Dahlén på nära dikt bidevind och har bra gång. Efter en stund passerar vi en X-332 vilket är ett bra kvitto på farten. Enligt prognosen ska vinden avta upp mot Oxelösund senare på dagen och det ska kunna bli några perioder med vrid mer mot V. Det är alltså rimligt att gå på fart och inte oroa sig för mycket för att man halkar en bit österut under första halvan. Vi kör en medelväg och väl som mest 1 M O om raka kurslinjen. Efter ungefär halva sträckan kommer First 36,7:an i fatt oss. De har då kört in nio minuter på seglad tid från Oskarshamn. De kommer från lä men siktar högre av någon anledning och går lite fortare. Vi får inte tappa mer än 15 min till på dem för att vara före i totalen vilket kändes lite svårt just då. Vi hakar på dem ett tag för att se hur vi kan gå mot dem men väljer sedan återigen att gå mer på fart.

Med en tredjedel av sträckan kvar till GD avtar vinden till runt 10 knop och vi byter till genua för att kunna hålla farten i motsjön. Efter hand ökar vinden igen men med trimning av häckstaget har vi bra fart med genuan. Vinden öppnar nu upp något så att det blir lite släpp mot GD. Vid GD är vi på väg ifatt Mithril i startgrupp ett och det blir kryss mot Norra Kränkan. Här missar vi ett skift och tappar flera hundra meter på Mithril på 10 minuters segling. Där rök pallplatsen! Byiga vindar sista biten in mot mål och lite för mycket segel med genua och dessutom långsamma stagvändningar gör att vi kanske tappar lite ytterligare men ett byte av försegel hade kostat mer.

Vid målgången får vi applåder av tillresta supporters och möts med skumpa på bryggan. Tack för det Anneli, Ylva, Torbjörn och Joakim, det värmde!

Sammantaget en odramatisk och lättsam segling utan större utmaningar. Nu siktar vi mot nästa evenemang som är ÅFOR i början av juni. Vi seglar på två då också. Det kan bli betydligt tuffare eftersom det är en bit längre och utan några stopp.

 Frukost ombord. Inget fast monterat bord här som väger. Pentryt i bakgrunden.