söndag 29 september 2013

Kajsa Blås 2013



Norrköping Segelklubbs säsongsavslutning inne på Pampusfjärden utanför Norrköping genomfördes i vackert höstväder men svaga vindar. 10 båtar kom till start, men vi var den enda båten som kunde ta oss runt den 7,5 M långa banan inom maxtiden vilket innebar en inteckning i det prestigefyllda vandringspriset för oss. Med ombord var Rikard, Classe och Albin.

Bana med start utanför Lindöhamnen, norrut runt Esterön och en mindre ö uppe vid Kolmårdslandet och målgång vid Jutens fyr halvvägs tillbaka till Lindöhamnen. Det var respitsegling med första startande båt kl 10.35. Vår start 11.30.Vindprognos runt N 5 knop. Vi var näst sista startande båt med en katamaran med SRS 1,50 efter oss.

Väldigt tunt med vind de första två timmarna. När vi startade i 0-2 knops vind hade de andra båtarna bara kommit kanske 0,5-1 M ut på banan. Vi valde att söka oss upp mot land på vänsterkant och långt till vänster om de andra båtarna. Det fanns en del krusningar på den sidan även om det var svårt att bedöma om det var den prognoserade vinden som stod eller något annat. Vinden som kom i svaga stråk vred kraftigt mellan SO och NO. Vi hittar lite kårar längs med öarna på vänsterkanten och tar oss sakta norrut på bidevind med genua mesta delen av tiden.

När vi närmar oss Esterön fyller det på norrifrån och den utlovade N vinden på upp till 5 knop infinner sig och vi kan kryssa runt fyren Juten som är rundningsmärke och upp mot den norra rundningen i god fart med genuan. Ingen av de andra båtarna som nu ligger långt söderut har ännu fått någon vind och de är långt efter. Efter norra rundningen A2 tillbaka runt en kobbe NV Esterön och sedan runt Esterön. Vinden dör tillfälligt bakom Esterön men kommer sedan tillbaka från NO. Vi går i mål runt 14.30 efter drygt tre timmars segling. Ingen annan båt är i närheten att gå i mål inom maxtiden som är en timme efter vår målgång.

Man blir alltid lika förvånad över att det går att ta sig fram i svaga vindar. Tack vare god utkik efter vindstråk, bra trimning och snabba segelbyten kom vi runt banan i god stil. Säsongen med Joan lider nu mot sitt slut. Vi siktar dock på några träningspass i oktober innan upptagning som förberedelse för Ice cup på Lidingö i November.

torsdag 26 september 2013

Byxelkroken 2013



Årets Byxelkrok seglades i NV vindar 5-10 knop på lördagen och 15-20 på söndagen. 30 M i varje riktning. Sol på lördagen och mer mulet på söndagen. Vi slutade på andra plats i startgrupp 6 med de snabbaste båtarna efter Peter Salomonsson i en Pronavia 38 och på 16:e plats totalt av 84 startande. Med i besättningen var min bror Jonas, grannen Rikard, Reid och Hanna.

Tillfartsseglingen tillsammans med Rikard påbörjades på torsdag kväll från Arkösund ner till Håskö en bit norr om Fyrudden. Flera båtar hade parkerat vid bryggan i Håsköfladen och det blev bad och bastu med seglingssnack på kvällen. På fredagen fortsatte vi i vackert väder och svaga till måttliga vindar ner till Västervik. Byte till racingsegel och urplockning av en del onödiga cruisingprylar. Rorsmansmöte och buffé i gästhamnen på kvällen. Jonas anslöt sent på fredagskvällen med påfyllning av proviant för resan. Reid och Hanna kom med bil från Norrköping på lördagsmorgonen.

Start kl 08.50 för vår del. Ruttplaneringen visade på sträckbog hela vägen med läns ner till norr om Idö och sedan halvvind ner till Tunnholmen och därefter slör/läns över till Öland. Vi var tredje långsammaste båt på SRS av 14 startande i vår grupp. En J/105 till med i racet, men med lägre SRS startade den i startgruppen före. Vi startade i lovart för att slippa bli överseglade av de större båtarna och fick en hyfsad resa med vår A2 ner till första rundningen av en prick N Idö. Det blev tyvärr lite tätt i rundningen och vi fastnade lite i lä om en Swedestar 370. Efter pricken genua genom Idösund och därefter sättning av A3.

Bra gång med A3:an och vi kan hålla ett lovartsspår med bra drag. Vid Förö blir det dikt bidevind förbi några prickar och vi tvingas till ett kort slag för att ta oss förbi framförvarande långsammare båtar. Vi fortsätter med genuan fram till Tunnholmen där vi sätter A2 igen för undanvinden ut genom skärgården och över till Öland. Vinden är fladdrig inne i skärgården och vi trasslar till det för oss genom att hamna i dålig vind under lovartslandet – slarvigt. Efter hand tar vi oss emellertid över till lälandet och får bra drag ut ur skärgården. Vi ligger rakt på kurslinjen över till Byxelkrok och i lä om huvuddelen av fältet. Växlande vindstyrka som sjunker under 7-8 knop kräver kontinuerlig korrigering av kurs och skotning för att hålla farten.

Efter halva sträckan över sundet ser vi på framförvarande båtar att det kommer drag uppe i lovart så vi siktar lite högre för att komma in i vinden. Vinden ökar till +10 knop och det blir god fart mot målet. Här blir det efterhand brant och ökande vind och vi borde ha bytt till A3 igen men vi körde på med A2. På slutsträckan lyckas vi bl a passera Pronavia 38:an EllvAnn som jag har seglat mycket med tidigare och vi går i mål 10 s efter den andra Pronavia 38:an Indra med Peter Salomonsson.

Vi ligger 2:a i startgruppen efter första ettappen ca 2 min efter en Farr 30 på korrigerad tid, och 20:e i totalen. En klart godkänd förstasträcka även om vi skulle ha kunnat kapa några minuter med bättre taktik och strategi på några ställen. Långsammare båtar toppar totalen med fjolårsvinnaren Per Dyberg i en Afrodite 29 på första plats.

Seglingssnack med kompisar i olika båtar och prisutdelning för första sträckan. Middag på marinan, kaffe och whiskey i båten innan det är läggdags. Det blir en lite orolig natt eftersom det hajar duktigt i hamnen i den V vinden som stundtals ökar till över 10 m/s.

Söndagen bjuder på mer vind fortfarande på NV. Vi byter till fock och sänker sviveln på rullen för att kunna skifta till genua snabbt om det skulle behövas på sträckbogen norrut genom skärgården. Lite defensiv start för att undvika kollisioner och efterhand ett läspår över sundet i hälarna på EllvAnn. Vi kan dock inte hålla riktigt jämna steg med de större båtarna på denna sträcka – troligtvis en kombination av vår kortare vattenlinje och kanske för lite vikt på kanten.

Efter Tunnholmen bär det av norrut igen och vi sätter A3. Inledningsvis lite för svaga och öppna vindar för det seglet men det blir bättre efter Förö där det istället blir brant. Till en början bär vi vår A3 bra och kan hålla ett lovartsspår norrut och får relativt smärtfria passager av långsammare båtar. Efterhand ökar vinden till drygt 20 knop i byarna och vi kan inte riktigt hålla upp utan går så högt vi kan fram till Idö där vi tar ner och går med fock upp genom Idösund. Vi har haft bra fart på halvvinden med toppar runt 12 knop och klarat oss med ett fåtal skärningar på vägen – bra besättningsarbete! Vi seglar också i från flera av de större båtarna i vår grupp.

På den sista kryssen in mot Västervik kommer vi ifatt många långsammare båtar och det blir en del pyssel med att hitta ett bra spår och undvika kollisioner. Målgång efter drygt fyra timmars segling. Grundkänslan efter andra etappen var att vi hade tappat i startgruppen eftersom vi var en bra bit bakom de två Pronaviorna men avancerat något i totalen. Det visade sig stämma nästan. Vi var fortfarande tvåa i gruppen nu med Peter i Indra på första platsen och EllvAnn bakom oss. Farr 30:an hade alltså inte seglat tillräckligt fort. Med en något mer aggressiv start och med A2 på den inledande delen av undanvinden hade vi nog kunnat kapa några minuter, men sammantaget en väl genomförd andra etapp och vi måste vara helnöjda med andraplatsen i gruppen och en 16:e plats totalt. Per Dyberg blev till sist tvåa slagna av en A22 och ordföranden i hemmaklubben NSK, Jan Larson blev totalt 8:a. Våra kompisar i IMX40:an Foxy Lady slutade 5:a i gruppen och 25:a totalt.

Resultat för startgrupp 6 nedan. Fullständiga resultat på http://mycket.enklare.nu/byx/

Placering StartNr Namn SRS Båttyp SRStid d1 SRStid d2 SRStid totalt

1 77 Peter Salomonsson Pronavia 38        1,283 06:04:58 05:28:09 11:33:07 /
2 76 Joakim Langner J/105                       1,280 06:04:47 05:35:05 11:39:52 /
3 85 Pär Svärdson Farr 30                       1,351 06:02:38 05:37:33 11:40:11 /
4 80 Lars Billström Pronavia 38                1,289 06:09:57 05:30:34 11:40:31 /
5 88 Rickard Bergkvist IMX40                 1,367 06:15:25 05:37:47 11:53:12 /
6 86 Håkan Karlsson Aspect 40               1,389 06:13:18 05:44:10 11:57:28 /
7 87 Lennart Segerberg First 45                1,409 06:20:41 05:36:56 11:57:37 /
8 79 Urban Lagerström Linjett 40             1,285 06:20:10 05:38:24 11:58:34 /
9 81 Stefan Peterson X 362s                    1,298 06:20:03 05:48:28 12:08:31 /
10 75 Magnus Holmquist Dehler 35          1,277 06:23:32 05:47:04 12:10:36 /
11 82 Jens Trosell Swede 55                     1,315 06:24:07 05:47:25 12:11:32 /
12 83 Berton Augustsson Mumm 36         1,335 06:22:46 05:53:17 12:16:03 /
13 78 Karl-Johan Ringborg Swedstar 370 1,285 06:19:22 05:58:49 12:18:11 /
14 84 Håkan Mildh Svensson FinnFlyer 36 1,350 06:32:20 05:52:35 12:24:55 /